Digital markedsføring omhandler al markedsføring, der bliver leveret via enten internettet eller et digitalt medie, fx smartphone, tablet, computer eller tv. Digital markedsføring kan være alt fra betalte annoncer på hjemmesider, webshops og apps til content marketing som blogs eller videoer på din YouTube-kanal. Uanset formatet er digital markedsføring med god grund blevet en integreret del af markedsføringsstrategien hos de fleste webshops.
Det grundlæggende argument er, at (digital) markedsføring skaber omsætning, men det kræver, at du ved, hvad du laver.
Rom blev ikke bygget på én dag, og på samme måder rammer du ikke en million i omsætning ved at lege useriøst med Facebook-annoncer. Som så meget andet er digital markedsføring et spørgsmål om at teste, lære og forbedre. Kan du finde ud af det, er der gode chancer for, at du som webshopejer finder en ny bedsteven i digital markedsføring. Derudover giver det god mening, at du reklamerer dér, hvor dine kunder er. Og alle er efterhånden på internettet.
Digital markedsføring giver dig en masse viden som analog markedsføring ikke gør. Med digital markedsføring kan du få langt mere detaljeret information om dine kunder, og deres forbrugeradfærd, fx hvilken annonce de har reageret på, hvornår produktet er købt, hvordan der er betalt, og hvor i købsprocessen, de evt. har afbrudt købet. Information is king, og jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre kan du skræddersy din markedsføring. Med digital markedsføring har du altså flere værktøjer i værktøjskassen sammenlignet med analog markedsføring.
I stedet for at starte med at tænke på om du vil lave den ene eller den anden type digital markedsføring, så start med at tænke på, om markedsføringen skal være paid, earned eller owned.
Paid marketing
Paid marketing er al den markedsføring, du direkte, eller indirekte betaler for. Det åbenlyse eksempel på paid digital markedsføring er 'normal' annoncering på platforme som Google, Facebook og Instagram. Til sammen udgør platformene de tre hellige konger indenfor digital markedsføring, og det er i overvejende grad her, webshopejere annoncerer.
På Google, Facebook og Instagram har du adgang til et uendeligt antal potentielle kunder, og mulighederne for at skræddersy annoncer er praktisk talt ubegrænsede. Du kan lave kopi-målgrupper, segmentere i køn, alder og interesse, tracke dine konverteringer og administrere dit budget, og du kan lave tekstannoncer, billedannoncer og videoannoncer.
Paid marketing behøver dog ikke nødvendigvis være begrænset til Google, Facebook og Instagram. Andre gode eksempler på paid digital markedsføring er influencer-markedsføring, affiliate-markedsføring og native advertisement.
Influencer-markedsføring går ud på, at du betaler en influencer for at gøre reklame for dine produkter. Det kan enten være i form af deciderede produktanmeldelser eller 'normal' brug, hvor influenceren lægger billeder eller videoer op, hvor dit produkt er i fokus. Influencer-marketing er en billig og hurtig måde at komme i gang med at annoncere, og det kræver ingen teknisk indsigt.
Affiliate-markedsføring går ud på, at du betaler andre personer eller virksomheder for at sende potentielle kunder til din webshop. Processen ser ud som følger: 1) en vilkårlig person skriver en blog om dit produkt og inkluderer links til produktet i bloggen, 2) en potentiel kunde læser bloggen, trykker på linket og køber evt. produktet, 3) du betaler blogejeren for at have skaffet en (potentiel) kunde. Hvor meget du betaler blogejeren vil afhænge af, om den potentielle kunde rent faktisk køber dit produkter eller ej. Formatet behøver ikke være blog; det kan ligeså godt være videoer på YouTube eller opslag på Facebook.
Native-advertisement er betalte annoncer, der i form, udseende og indhold ligner det medie, som der reklameres i. Hvis du indrykker en annonce i en avis, og layout og struktur for annoncen ligner en rigtig avisartikel, så er det native advertisment.
Earned marketing
Earned marketing er al den omtale, du ikke selv direkte kan kontrollere. Mund-til-mund-anbefalinger, kunders blogindlæg, kommentarer, diskussioner, artikler og anmeldelser er alle eksempler på earned markedsføring. Humlen er, at jo bedre dit produkt er, jo bedre snakkes der om dit produkt; og jo bedre din markedsføring er, jo mere snakkes der om dit produkt.
Owned marketing
Owned marketing er al den markedsføring, som du "ejer". Sagt på en anden måde er det markedsføring, som du har kontrol over, og som du ikke betaler for. Owned media omfatter bl.a. egne blogindlæg, YouTube-videoer, konti på sociale medier, din hjemmeside, e-mails og podcasts. Det er en åbenlys mulighed for at genere kendskab og god omtale til dit produkt og din webshop, og fordi du har kontrol over format og budskab, er det let at administrere og nemt at få til at passe til at understøtte dine betalte annoncer.
Content markedsføring og SEO falder lidt udenfor kategori, fordi de kan være en blanding af paid, earned og owned markedsføring. Hvorvidt de falder i den ene eller den anden kategori er for så vidt lige meget, men det er betydningen af dem ikke.
Content marketing handler om at skabe indhold (dvs. 'content'), der har værdi for dine kunder. Tanken er, at jo mere værdi du kan skabe for (potentielle) kunder, jo større er dine chancer for, at de køber dit produkt. Hvis du sælger opvaskemaskiner, er det fx en god idé med en instruktionsvideo a la "sådan vedligeholder du din opvaske maskine", hvis du sælger tøj, kan du med fordel poste daglige billeder af smarte outfits til inspiration til dine følgere, og hvis du laver webshops, kan du skrive en blog om regler for online shopping i Danmark.
SEO betyder search engine optimization og hedder søgemaskineoptimering på dansk. SEO handler om at gøre det så let som muligt for dine kunder at finde din webshop eller dit website. Når en bruger laver en Google-søgning, finder og rangerer Googles algoritme de webshops/websites, som den mener passer bedst til det, der er blevet søgt på. Jo højere du ligger på listen, jo større er chancen for, at brugeren vælger lige præcis din webshop frem for konkurrentens. Din opgave er altså at finde og bruge de ord på din webshop, som dine kunder søger på, når de skal finde dit produkt.
Der findes ikke noget klart svar på, hvad der er den bedste type digitale markedsføring. Hver type har sine fordele og ulemper, og det rigtige valg vil afhænge af din konkrete situation, dit produkt, dit budget, din tidshorisont og din målgruppe. Hvis du er helt idéforladt, kan du starte med at tjekke, hvad dine konkurrenter gør. Ser du fx gang på gang deres annoncer på Facebook, er der god sandsynlighed for, at annoncen virker, ellers ville de ikke betale for den. Find ud af, hvad der er godt og dårligt ved annoncen, og brug det som inspiration til dine egne annoncer.
Husk at være opmærksom på, at forskellige typer markedsføring passer til forskellige produkter. Hvis du sælger modeprodukter, er annoncer og influencer-marketing på Instagram et godt sted at starte. Sælger du teknisk komplicerede produkter som elektronik eller hårde hvidevarer, er det måske en god idé at lave udførlige blogs eller YouTube-videoer, der viser dit produkts fordele sammenlignet med lignende produkter.
Der kan være stor værdi i at have supplerende værktøjer som Google Analytics og Facebook Pixel koblet til din webshop. Værktøjerne samler bl.a. information om din markedsføring, dine kunder samt din webshop og danner i praksis informationsgrundlaget for at kunne lave effektiv digital markedsføring.
Google Analytics er Googles analyseværktøj, der samler al information fra A til Z, når det kommer til trafik på din webshop. Du kan bl.a. se dine besøgendes alder og køn, hvilken by de befinder sig i og om de bruger smartphone eller computer til at se din webshop. Under afsnittet 'Konverteringer' har Google Analytics dedikeret en side specifikt til webshopejere. Siden hedder 'E-handel', og du kan fx finde information om din omsætning, dine transaktioner og din konverteringsrate.
Facebook Pixel er et værktøj under Facebook Ads Manager. Facebook Pixel hjælper dig med at spore events på din webshop, fx når der tilføjes produkter til kurven, når der tilføjes betalingsinformation, eller når et købt gennemføres. Hvor Google Analytics typisk anvendes på et lidt mere overordnet plan til at blive klogere på hele din webshops performance, anvendes Facebook Pixel specifikt til at optimere dine annoncer.
Meeshop tilbyder integration til både Google Analytics og Facebook Pixel. Du finder vores guides til opsætningen her