Dropshipping: The do's and don'ts | Meeshop.dk
Home / Blog / Dropshipping: The do's and don'ts

Dropshipping: The do's and don'ts

Lasse Holm-Rasmussen

Lasse Holm-Rasmussen

04/03-2020

Som med alle andre ting i livet er der ved dropshipping et par do’s and don’ts. Jeg har samlet nogle af de vigtigere ting til dig, der gerne vil spare lidt dumme lærepenge.

#1: Produktet skal dække et behov

Selvom man aldrig må sige aldrig, giver det sig selv, at du ikke kan sælge noget, hvis det ikke dækker et behov for din kunde. Du har derfor størst chance for at få skub i din webshop, hvis dit produkt dækker et behov, der enten er funktionelt, fx værktøj, eller socialt, fx det nyeste tøj på mode. 


#2: Produktet må ikke kunne købes i lokale butikker

Hvis du sælger noget, som din kunde ligeså godt kan købe i Fakta, H&M eller Silvan, er der intet incitament til at købe det hos dig. Find i stedet et unikt produkt, der ikke kan købes på hvert andet gadehjørne.


#3: Undgå elektronik

Medmindre du virkelig har styr på dit dropshipping game - og det har du sandsynligvis ikke, hvis du læser det her - så undgå for alt i verden elektronik. Elektronik er i og for sig ikke et dårligt produkt at sælge, men det går for ofte i stykker, og du har ikke lyst til at hænge på en 2-årig reklamationsret på et produkt, du har importeret fra Kina. Just saying.


#4: Undgå nipsting

Nipsting er ligegyldige ting, vi køber, når vi står i kø til at betale, eller når vi den éne gang om året forvilder os ind i Tiger. Nipsting er hverken fugl eller fisk, og du er bedre tjent med at sælge et produkt, der tydeligt appellerer til en specifik målgruppe. 


#5: Produktet må gerne være specielt

Det her er lidt i tråd med nr. 2. Hvis du kan finde et produkt, der for det første ikke kan købes i lokale butikker eller landsdækkende kæder, og samtidig er specielt, så er du godt kørende. Bemærk, at det at et produkt ikke kan købes over det hele, ikke er det samme som, at produktet er specielt! 


#6: Overvej din målgruppe

Her kommer en række HV-ord om din målgruppe: Hvem er det? Hvilken niche hører de til? Hvor mange penge har de? Hvordan vil du markedsføre til dem? Hvor ofte køber de din type produkt? Når du vælger et produkt at dropshippe, er det vigtigt, at du har din målgruppe for øje. Det er ikke nok, at du finder et produkt, du selv er vild med. Det er også nødvendigt, at produktet har en (købevillig) målgruppe, du kan sælge til. 


#7: Vælg det rigtige design/udseende til din webshop

Der skal være sammenhæng mellem dit produkt og layoutet på din webshop. Overvej farver, design, billeder, etc. Sælger du fiskeudstyr? Giv din webshop et camouflagetema. Sælger du genopfyldelige shampooflasker til folk, der rejser ofte? Giv din webshop et rejsetema. Afgørende er det blot, at dit produkt og ‘stemningen’ på din webshop stemmer overens.


#8: Tjek grammatikken

Stavefejl ødelægger din troværdighed, og det gælder ikke kun, hvis du dropshipper. Hvis din webshop er fyldt med stavefejl, kommafejl, fejl i nutids-r osv., springer mange fra, og du går glip af omsætning. Få en ven eller bekendt, der er god til alt det ovenstående, til at læse al din tekst igennem.



Har du fundet et produkt men mangler en webshop? Skriv til [email protected] for en uforpligtende samtale om, hvordan din webshop kan komme til at se ud.